چگونه از ایجاد طعم و بوی بد در یخ جلوگیری کنیم؟

بسیاری از مردم، بخاطر بهبود طعم و بوی آب آشامیدنی منزل خود به دنبال استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی هستند. اما آیا می دانید که این دستگاه ها حتی باعث بهبود طعم و بوی یخ نیز می شوند؟

بسیاری از ما علاقمند هستیم از یخ در نوشیدنیهای خنک خود استفاده کنیم. مخصوصاً در روزهای گرم و با نوشیدنیهای لذیذ، تمایل ما به استفاده از یخ خیلی بیشتر می‌شود. هدف استفاده از یخ در نوشیدنیها، خنک کردن آنها به میزان مطلوب و مدت زمان دلخواه است.

 

Ice and Drinking Water

 

برای درست کردن یخ، چه در منازل و چه در ماشینهای یخ ساز در مغازه ها و یا در رستورانها، توصیه می شود که از آب تصفیه شده استفاده کنیم. این توصیه، دلایل مختلفی دارد. از جمله اینکه اگر ذرات جامد موجود در آب، قبل از ورود به دستگاه حذف نشوند، باعث ایجاد رسوب روی قطعات و لوازم شده و باعث صدمه دیدگی آنها می‌شوند. ضمناً املاح و ذرات محلول در آب، باعث کدر شدن یخ شده و جذابیت خوردن آن را کاهش می دهد. بنابراین، بهترین راه برای بهبود کیفیت یخ، تست آب و دانستن نوع و میزان املاح موجود در آن و نهایتاً انتخاب دستگاه تصفیه آب مناسب برای کاهش و حذف آنها است.

 اگر کلر موجود در آب ورودی، بالا باشد، حتماً می بایست با استفاده از فیلترهای کربنی، مقدار آن را کاهش دهید. زیرا وجود کلر در یخ باعث می‌شود تا یخ کمی مزه نامطبوع (شبیه آب استخر) داشته باشد. اگر کلر آب بالا باشد، حتی پس از یخ زدگی در داخل یخ وجود خواهد داشت و به محض آب شدن، بو و طعم خود را آزاد خواهد کرد.

 همینطور، به طرز مشابهی باید میزان سدیم و آهن موجود در آب را هم در نظر داشته باشیم. اگر میزان سدیم در آب بالا باشد، باعث تشکیل یخ کدر و نرمی می‌شود که با سرعت بیشتری از حد معول ذوب شده و مانند املاح کلسیم و منیزیم (آب سخت) باعث تشکیل رسوب در دستگاه‌ها می شود. آهن اضافه در آب هم خطرناک است. زیرا آهن، یک منبع غذایی برای رشد برخی از انواع باکتری‌ها است.

بهترین حالت، درست کردن یخ از آب کاملاً خالص و عاری از همه آلاینده‌ها است. برای این کار، شما می‌توانید از ترکیب سختی‌گیر و فیلترها و یا دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس استفاده کنید. در اینصورت، شما قادر خواهید بود تا علاوه بر کلر، سایر آلاینده‌ها و املاح آب را نیز کاهش قابل توجهی دهید. با داشتن این دستگاه ها، در صورت مشاهده کاهش کیفیت یخ، تنها کافی است تا فیلترهای این دستگاه‌ها را مورد بازبینی و یا تعویض قرار دهید. 

یک منبع دیگر ایجاد آلودگی در یخ، میتواند به استفاده و مراقبت نادرست ظروف یخ برگردد. خیلی از مردم به اشتباه فکر می کنند که دمای پایین یخ باعث از بین رفتن باکتری‌ها می‌شود. در صورتیکه دمای پایین، تنها باعث کند شدن انتشار و رشد باکتریها می‌شود. معمولاً اگر شما مشکلی در طعم و بوی یخ حس کردید و مطمئن بودید که بخاطر کلر نیست، اولین موردی که احتمال آن بالاست، آلودگی ظروف و یا وسایلی است که یخ در آنها قرار گرفته است.

مهمنرین راه‌هایی که باعث ایجاد آلودگی از این طریق می‌شود، عبارتند از:

 

1- باز گذاشتن در محفظه یخ

 

Ice Lid

 

2- استفاده از دست برای برداشتن یخ

 

Ice in Hand

 

3- عدم استفاده از وسایل مخصوص برداشتن یخ

 

Ice Scoop

 

4- قرار دادن قاشق یا لوازم برداشتن یخ روی سطوح آلوده

5- نشستن ظروف نگهدارنده یخ و لوازم مرتبط با آن

بطور کلی، دیواره و سطوح ظروف یخ، فضای بسیار مستعدی برای تجمع باکتری‌ها هستند. شما با مشاهده هرگونه تغییر رنگ و یا حتی  کپک کوچک روی این ظروف، باید بشدت مراقب باشید. همانطور که شما با مشاهده کپک روی نان، از خوردن کل آن خودداری می‌کنید، در این مورد هم شما باید از خوردن کل یخ تشکیل شده در آن ظرف خودداری کنید.

شستشو و ضدعفونی ظروف یخ و لوازم آن از مهمترین کارهایی است که بصورت منظم می‌بایست انجام شود. اگر آب ورودی به دستگاه یخ ساز شما، تصفیه شده باشد و نیز لوازم و افرادی که با آن سر و کار دارند از بهداشت و پاکیزگی لازم برخوردار باشند، شما هیچگونه طعم و یا بوی نا مناسب در یخ احساس نخواهید کرد.     

 

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع : www.watertechonline.com

نظرات

فاطمه باباشاهی | 1401/1/21

با سلام ساید من ال جی هستش و سه ماه هست که خریداری کردم طعم یخش خوب نیست ولی طعم اب هیچ مشکلی نداره از نمایندگی اومدن و میگن مشکل از اب هستش اخه اگه مشکل از اب باشه خب ابسردکن هم باید مزه ی بدی داشته باشه یخساز و فیلتر رو هم چک کردن مشکلی نداشت شما چه توصیه ای دارید برای بهتر شدن طعم یخ؟
پاسخ دادن

شرکت آب فناور | 1401/6/7

فیلترهای یخچال عموماً دارای کربن فعال هستند که در بهترین حالت می توانند کمی طعم و بوی آب را بهبود ببخشند. برای حذف املاح و تصفیه کامل، بهترین راه خرید دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس (RO) و اتصال آن به یخچال است.
پاسخ دادن

CAPTCHA reload_32
دسته بندی مقالات
whatsapp