گزارشی در مورد بازار مصرف کنندگان دستگاه تصفیه آب خانگی در آمریکا

انجمن کیفیت آب آمریکا (WQA)، اخیراً یک گزارش 172 صفحه‌ای در خصوص مطالعه بازار و مشتریان دستگاه‌های تصفیه آب خانگی آمریکا در سال 2015 منتشر کرده است. این گزارش در مورد نگرانی مردم آمریکا در خصوص آلاینده‌های موجود در آب شرب منازل آنها، انگیزه‌های مصرف کنندگان برای خرید دستگاه‌های تصفیه آب خانگی و نقطه نظرات آنها در خصوص برندهای موجود در بازار به بررسی و مطالعه پرداخته است.    

گزارشاتی از این دست، باعث می‌شد تا تولیدکنندگان و فروشندگان این تجهیزات از دغدغه‌های اصلی مشتریان آگاهی پیدا کرده و بخش درستی از آنها را هدف بازاریابی و فروش خود قرار دهند.

البته عمده نتایج این گزارش برای کسانی که مدت زیادی در این بازار کار کرده‌اند، ممکن است بدیهی بنظر برسد اما در کنار آن نکاتی هست که ممکن است جدید و قابل توجه باشند. یکی از نتایج جالب این مطالعه، این بود که 28% از افرادی که دستگاه تصفیه آب در منزل خود نداشتند، تصمیم داشتند که در آینده نزدیک نسبت به خرید آنها اقدام کنند. این مورد، وظیفه فروشندگان این دستگاه‌ها را بیش از پیش نشان می دهد.

56% از افراد تحت مطالعه، نسبت به کیفیت آب منزل خود "نگران" یا "بسیار نگران" بودند. این نگرانی عمدتاً مربوط به آلاینده‌ها و طعم بد آب بوده است.

نقطه تمرکز این مطالعه بیشتر در مورد دو موضوع است: یکی بازار هدف و دیگری انگیزه‌های خرید.

 

1- افرادی که به منزل جدید رفته‌اند

 

طبق مطالعه انجام شده در این گزارش، حدود 60% از افرادی که خانه جدید خریداری و یا اجاره کرده‌اند، در همان سال اول سکونت خود، دستگاه‌های تصفیه آب خانگی خریداری کرده‌اند. این افراد، اغلب اعتقاد داشتند که آب شرب منزل جدید آنها، مزه و طعم آب منزل قبلی خود را نداشته و به همین دلیل از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که "طعم آب" برای مصرف کنندگان موضوع مهمی است.

 

2- تغییرات زندگی

 

علاوه بر سکونت در خانه‌های جدید، مطالعات نشان می‌دهد  که برخی اتفاقات در زندگی باعث ایجاد انگیزه‌ خرید دستگاه تصفیه آب خانگی برای مردم می‌شود. از جمله این تغییرات، می‌توان به به دنیا آمدن فرزند جدید و یا تغییر کلی و نو کردن لوازم خانه اشاره نمود. طبق مطالعه انجام شده، 80% مردم آمریکا از بابت وجود کلر در آب و 70%  بابت وجود سرب در آب شرب نگرانی دارند. بعد از به دنیا آمدن بچه، والدین آنها به مسأله "سلامتی" در خانه اولویت بالاتری داده و تمایل بیشتری برای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی از خود نشان می‌دهند.

 

3- سبک زندگی سالم

 

همه ما می‌دانیم که نگرانی و توجه به آلاینده‌های موجود در آب، سبک زندگی سالم و بهبود کیفیت زندگی، مهمترین و اصلی‌ترین انگیزه های خرید دستگاه تصفیه آب در بین مردم است. این مطالعه نیز نشان داد که 63%   مصرف کنندگان، اعتقاد داشتند که استفاده از دستگاه‌های سختی گیر و تصفیه آب خانگی، مزایای زیر را برای آنها به همراه داشته است:

- کاهش آلاینده‌ها

- بهبود طعم و ظاهر آب

- بهبود کیفیت و سبک زندگی

- از بین رفتن لکه‌های آب روی ظروف و وسایل

 

4- جنس لوکس یا جزو ملزومات زندگی؟

 

یکی از نتایج جالب این مطالعه این بود که 54% افراد تحت مطالعه اعتقاد داشتند که دستگاه تصفیه آب خانگی جزو لوارم لوکس منزل است در حالیکه 44% از پاسخ دهندگان بر این باور بودند که این دستگاه‌ها جزو ملزومات مهم و اساسی زندگی است. نکته جالب دیگر این است به ندرت، دلیل خرید نکردن دستگاه‌ تصفیه آب خانگی، مشکل مالی برای خرید عنوان شده است.

علاقه به محیط زیست، بخش کمی از انگیزه‌های مردم برای خرید دستگاه تصفیه آب بوده. تنها 11% مصرف کنندگان، دلیل خود برای خرید دستگاه تصفیه آب را مشکلات ناشی از بطری‌های آب معدنی برای محیط زیست عنوان کردند. اما به هر حال، این بخش از مشتریان نیز دغدغه‌های خود را دارند.

 

5- هشدار جوشاندن آب

 

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که هر موقع از طرف مراجع رسمی و یا غیررسمی، هشداری در مورد ناسالم بودن آب و یا توصیه برای جوشاندن آب پیش از استفاده مطرح شده، میزان فروش دستگاه‌های تصفیه آب بشدت بالا رفته است. 48% پاسخ دهندگان، گفته‌اند که بعد از شنیدن این اخبار و هشدارها نسبت به خرید دستگاه تصفیه تصفیه آب خانگی اقدام کرده‌اند. بین 56%  تا 66% پاسخ دهندگان، حاضر بودند تا برای داشتن یک سیستم تصفیه آب که بتواند آلاینده‌های میکروبی؛ آرسنیک، سرب و سایر آلاینده‌ها را از آب منزل حذف کند، هزینه کنند.

اطلاعات و یافته‌های فوق نشان می‌دهد که داشتن دانش کافی و فروشگاه‌های تخصصی تجهیزات تصفیه آب، از مهمترین ویژگی‌هایی است که فروشندگان این لوازم باید از آن برخوردا بوده تا بتوانند ضمن ارائه مشاوره‌های خوب به مشتریان، تجربه خرید و استفاده خوبی از این تجهیزات را برای آنان به ارمغان بیاورند.

 

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع :

نظرات

CAPTCHA reload_32
دسته بندی مقالات
whatsapp