چه پمپی را برای استخر انتخاب کنیم؟ پمپ با هد بالا یا پمپ با هد متوسط؟

 

انتخاب پمپ استخر مناسب، همواره یکی از مهمترین موارد در طراحی مدار تصفیه استخر بوده است. مهمترین پارامتر لازم برای اندازه گیری در انتخاب پمپ، تعیین TDH (Total Dynamic Head) است که با توجه به مسیر و نوع اتصالات و تجهیزات به کار رفته در آن محاسبه می شود. بصورت کلی، می توان راهنمایی زیر را برای تعیین هد پمپ مناسب، به کار برد:

- TDH کمتر از 65 فوت: پمپ با هد متوسط

- TDH بیشتر از 65 فوت: پمپ با هد بالا

برای توضیح بیشتر در مورد تفاوت این دو نوع پمپ، مثالی را ارائه می دهیم. یکی از بهترین نمونه ها، پمپ های سری Challenger  برند Pentair است. این سری پمپ ها، در دو مدل دبی بالا (هد متوسط) و فشار بالا (هد بالا) طراحی و ارائه شده اند. با دقت در منحنی عملرد این پمپها، می توان تا حد زیادی به تفاوت نوع کارکرد آنها پی برد.

 

 Pentair Challenger Series - High Flow Pumps
منحنی عملکرد پمپ استخر
A=0.75 hp, B=1 hp, C=1.5 hp, D=2 hp, E=2.5 hp

 

 Pentair Challenger Series - High Pressure Pumps
منحنی عملکرد پمپ استخر
G=0.75 hp, H=1 hp, I=1.5 hp, J=2 hp, K=2.5 hp, L=3.5 hp

 

همانطور که از منحنی های فوق مشخص است، در منحنی مشخصه پمپ های با هد متوسط، در فشارهای بالا شاهد هستیم که منحنی های عملکرد پمپ ها با سرعت بیشتری سیر نزولی دارند. این در حالی است که در پمپ های با هد بالا، با افزایش میزان هد، انحنای خطوط عملکرد، دارای شیب بسیار ملایمی می باشند.

 

پمپ های با هد متوسط

 

پمپ های با هد متوسط که معمولاً با عنوان پمپ های با جریان بالا شناخته می شوند، متداولترین نوع پمپ های مورد استفاده در استخرها می باشند. برای استخرهای عادی که دارای جکوزی و یا آبنمای متصل به خود نبوده و تنها نیازمند مدار تصفیه استخر به تنهایی در آنها هستیم، معمولاً پمپ های با هد متوسط، کافی هستند. پمپ های با هد متوسط، برای استخرهای نیازمند TDH بین 35 تا 65 فوت، انتخابی ایده آل هستند.  

 

پمپ های با هد متوسط متداول
پمپ استخر پمپ استخر پمپ استخر
Hayward Super Pump

Pentair Challenger

(High Flow)

Pentair Whisperflo

 

 

پمپ های با هد بالا

 

در صورتی که استخر شما دارای متعلقات جانبی زیادی مانند جکوزی، آب نما و .. باشد و بخواهید در مدار گردش آب آنها تنها از یک پمپ استفاده کنید، استفاده از پمپ های با هد بالا، خیلی بیشتر توصیه می شود. اگر برای این نوع متعلقات متصل به استخر، از پمپ های با هد متوسط استفاده کنید، برای فاصله های دورتر، دبی آب خروجی به شدت افت پیدا خواهد کرد. پمپ های آب با هد بالا، این توانایی را دارند تا آب را به فواصل طولانی پمپاژ کنند بدون اینکه دبی جریان در آنها افت زیادی پیدا کند.

پمپ های با هد بالا برای استخرهایی که دارای آبگرمکن خورشیدی نصب شده در ارتفاع هستند نیز گزینه بسیار مناسبی می باشند. خود آبگرمکن خورشیدی ممکن است فقط به خاطر ارتفاع نصب، نیازمند 10 تا 20 فوت هد باشد. ضمن اینکه طول مازاد لوله جهت استفاده از آن به عنوان مبدل حرارتی نیز می بایست در نظر گرفته شود که با توجه به این موضوع، مجموعاً شاید عددی حدود 30 فوت به عنوان هد پمپ می بایست در نظر گرفته شود.  

 

پمپ های با هد بالای متداول
پمپ استخر  پمپ استخر  پمپ استخر
Jandi Stealth Pump

Jacuzi Magnum

Pentair Challenger

(High Pressure)

 

 

انواع پمپ تصفیه استخر

 

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع : www.inyopools.com

نظرات

فرهاد | 1397/12/29

خسته نباشی اکثر مطالب خوبه از سایت دیگه کپی نشده حال کردم
پاسخ دادن

شرکت آب فناور | 1398/1/17

ممنونم. تمامی مقالات سایت آب فناور بصورت اوریجینال تولید شده و به هیچ عنوان کپی نشده است.
پاسخ دادن

CAPTCHA reload_32
دسته بندی مقالات
whatsapp