• صفحه اصلی
  • /
  • مقالات
  • /
  • نکاتی در مورد نحوه و میزان استفاده از سولفات آلومینیوم (زاج) برای از بین بردن کدری آب استخر

نکاتی در مورد نحوه و میزان استفاده از سولفات آلومینیوم (زاج) برای از بین بردن کدری آب استخر

 

آب استخر ممکن است به دلایل مختلفی، کدر شود. اگر دلیل کدر بودن آب استخر، وجود املاح زیاد باشد، بهترین روش برای از بین بردن آن، استفاده از سولفات آلومینیوم (زاج) است. زاج پس از حل شدن در آب دارای بارالکتریکی مثبت شده و باعث جذب ذرات دارای بار منفی به خود و سپس انعقاد و ته نشینی می شود که بدینوسیله، تمیز کردن آب استخر را آسانتر می کند. در واقع، زاج یک ماده منعقد کننده قوی است که با استفاده از این خاصیت، باعث تمیزی و شفافیت آب استخر می شود.

زاج معمولاً به صورت پودری و یا نباتی از فروشگاه های ارائه دهنده مواد شیمیایی استخر، قابل تهیه بوده و به همین صورت و یا پس از حل کردن در آب، می تواند مورد استفاده قرار گرفته و به آب استخر اضافه شود.  

قبل از استفاده از زاج، میزان قلیائیت کل و PH آب استخر خود را اندازه گیری کنید. برای اثربخشی بهتر عملکرد زاج، توصیه می شود قلیائیت کل آب، بیشتر از 75 میلیگرم در لیتر (یا ppm) کربنات کلسیمی و PH آب استخر نیز در بازه 7.0-7.2 باشد.

بهتر است پیش از استفاده از زاج، فیلتر استخر خود را بک واش کنید. ضمن اینکه باید توجه داشته باشید که استفاده از زاج تنها برای استخرهایی که از فیلتر شنی استفاده می کنند، مناسب است. زاج ممکن است به فیلترهای دیاتومه صدمه وارد کند.

قبل از اضافه کردن زاج، مدار تصفیه استخر را روشن کنید.

 بعد از انجام این کار، مطابق دستورالعمل شرکت سازنده سولفات آلومینیوم (زاج)، این ماده را به آب استخر اضافه کنید. بهترین محل برای اضافه کردن زاج به آب استخر، نقاط نزدیک به ورودی فیلتر استخر مانند اسکیمرهاست. البته ریختن زاج در آب استخر باید به آهستگی صورت بگیرد تا در آب جریان پیدا کند و در یک نقطه جمع و چسبیده به هم نشود. البته در صورت عدم دسترسی و یا وجود اسکیمر، می توان زاج را روی سطح آب استخر هم اضافه نمود.

مقدار دقیق زاج استفاده شده، بستگی به دستورالعمل تولید کننده دارد. اما برخی قواعد تجربی هستند که می توان از آنها استفاده نمود. از جمله:

- 2 اونس زاج به ازای هر فوت مربع مساحت سطح استخر (610 گرم زاج به ازای هر متر مربع مساحت استخر)

- 1 پوند زاج به ازای هر فوت مربع سطح فیلتراسیون مؤثر فیلتر استخر (4882 گرم زاج به ازای هر متر مربع سطح فیلتراسیون مؤثر فیلتر استخر)

- 4 تا 8 پوند زاج به ازای هر 10،000 گالن آب استخر (48 تا 96 گرم زاج به ازای هر متر مکعب آب ستخر)

بعد از گذشت چند ساعت، وقتی فشار فیلتر حدود 8 تا 10 psi نسبت به فشار کارکرد عادی افزایش پیدا کرد، مدار تصفیه را خاموش کرده و فیلتر استخر خود را تمیز و یا بک واش کنید.

بین 6 تا 12 ساعت صبر کنید تا تمامی مواد کدر کننده آب استخر، منعقد و ته نشین شوند. سپس، با جاروهای نظافت مخصوص استخر، این مواد را تخلیه کنید. مراقب باشید تا این کار را به آهستگی انجام دهید تا اغتشاشی در آب صورت نگیرد. زیرا در این صورت، ممکن است مواد ته نشین شده مجدداً در آب پخش شوند.

در هنگام استفاده از زاج، مراقب باشید تا این ماده با پوست دست و بدن شما تماس پیدا نکند. برای این منظور، از دستکش و عینک محافظ چشم استفاده نمائید.

 

انواع مواد شیمیایی استخر 

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع : www.ehow.com

نظرات

رضا سردری | 1400/5/9

سلام . جناب برای استخرهای باغی ( که سیستم تصفیه و فیلتر ندارد ) هم کاربرد دارد یا نه ؟ یعنی اصلا لازم هست به استخرهایی که حرفه ای نیستند هم اضافه شود ؟
پاسخ دادن

شرکت آب فناور | 1400/5/9

خیر. برای استفاده در استخرهای فاقد سیستم تصفیه و سیرکولاسیون آب، قابل استفاده نیستند.
پاسخ دادن

رضا | 1400/2/11

۱۰۰ گرم زاج برای هر متر مکعب ؟ یعنی برای هر ۱۰۰۰ لیتر آب ۱۰۰ گر م؟ اگه استخر ۵۰۰۰۰ لیتری باشه ۱۰۰×۵۰=۵۰۰۰ یعنی ۵ کیلو زاج برای یه استخر ۵۰ هزار لیتری ؟
پاسخ دادن

شرکت آب فناور | 1400/4/14

برای شروع به ازای هر متر مکعب (1000 لیتر) آب استخر، 50 گرم زاج در نظر بگیرید.
پاسخ دادن

CAPTCHA reload_32
whatsapp