اصول نگهداری فیلتر شنی استخر

 

مراقبت و نگهداری مناسب از سیستم فیلتر و پمپ استخر، باعث افزایش قابل توجه عملکرد و طول عمر این دستگاه های مهم مرتبط با تصفیه آب استخر، خواهند شد. در این مقاله، روش ها و پیشنهاداتی برای نگهداری مناسب فیلترهای شنی استخر، با توجه به دفترچه راهنمای شرکت معتبر PENTAIR ، ارائه می شود.

 

انواع فیلتر شنی استخر

 

نگهداری عمومی فیلتر شنی استخر

 

1- برای تمیز کردن سطح خارجی فیلتر و پمپ استخر و زدودن آلودگی و گرد و خاک از آنها، از مواد شوینده ملایم استفاده کرده و سپس با آب آنها را شستشو دهید. به هیچ عنوان برای این کار از حلال های قوی استفاده نکنید.

2- در صورتی که نیاز به تعمیر قطعات داخلی فیلتر باشد، ابتدا باید سیلیس موجود در فیلتر تخلیه شود. برای این کار، شیر تخلیه تعبیه شده در پایین فیلتر را باز کرده و با فشار آب شیلنگ، داخل فیلتر را شستشو و سیلیس آن را خارج کنید.

3- همواره در نظر داشته باشید که فیلتر شنی استخر، یک مخزن "تحت فشار" است و نمی بایست تحت فشار و هنگام کار، تعمیر و سرویس شود. همیشه پیش از شروع به سرویس و تعمیر فیلتر، ابتدا فشار آن را تخلیه نموده و شیر هوای آن را باز کنید تا هوای موجود داخل فیلتر به سمت فضای باز هدایت شود.

4- هرگاه می خواستید تا فیلتر را دوباره راه اندازی کنید، ابتدا شیر تخلیه هوای فیلتر را باز کرده و از آن فاصله بگیرید.

5- صافی (Strainer) داخل پمپ می بایست هر هفته دو بار بازرسی و تمیز شود. برای این کار، سرپوش شفاف پمپ را برداشته، صافی را از آن خارج نموده و پس از شستشو و تمیز کردن، مجدداً در جای خود قرار دهید. اورینگ دور سرپوش پمپ را بررسی کنید و در صورت خرابی، حتماً آن را تعویض کنید. برای تعمیر موتور پمپ، حتماً از شرکت های ارائه دهنده تخصصی این خدمات استفاده کنید.

 

تمیز کردن فیلتر شنی استخر

 

1- فیلتر شنی نصب شده برای یک استخر نوساز، می بایست 48 ساعت بعد از کار کردن، حتماً بک واش و تمیز شود تا مواد ناشی از عملیات اجرایی استخر که توسط آب وارد فیلتر شده اند، از فیلتر خارج شده و موجب خرابی فیلتر شنی استخر نشود.

برای اینکه متوجه شویم چه زمانی می بایست فیلتر شنی استخر را بک واش کنیم، سه روش وجود دارد:

- دقیقترین روش برای تعیین زمان بک واش، اندازه گیری نرخ جریان (دبی) آب استخر است. البته این کار زمانی میسر است که وسیله اندازه گیری نرخ جریان روی مدار تصفیه آب استخر نصب شده باشد. در این حالت، در صورت کاهش 30% نرخ جریان نسبت به حالت راه اندازی فیلتر تمیز، می بایست فیلتر شنی را بک واش کنیم. به عنوان مثال، اگر دبی اولیه خروجی فیلتر 60 گالن بر دقیقه (GPM) بوده و پس از مدتی با کاهش 30 درصدی (معادل 20 گالن بر دقیقه)، به عدد 40 رسیده باشد، زمان آن فرارسیده است تا فیلتر را بک واش کنیم.

- روش کیفی تر و کم دقت تر این است که میزان آب برگشتی به استخر را از طریق نازلهای نصب شده روی دیواره استخر، به صورت چشمی بررسی کنیم. زمانی که متوجه شدیم حجم آب وارد شونده به استخر از طریق این نازلها کاهش پیدا کرده است، نشان می دهد که لازمست تا فیلتر را بک واش کنیم.

- متداولترین و البته کم دقت ترین روش، تعیین زمان بک واش  بر اساس افزایش فشار فیلتر است. زمانی که فشار فیلتر توسط گیج نصب شده روی آن، 10 psi بیشتر از حالت اولیه را نشان دهد، زمان بک واش فیلتر فرارسیده است.

2- همواره در نظر داشته باشید که فیلتر شنی نمی بایست بر اساس بازه های زمان مشخص (مثلاً هر سه روز یکبار)، بک واش شود. خیلی مهم است که بدانید تعداد بک واش بیش از حد فیلتر شنی، باعث کاهش عملکرد آن می شود. عواملی مانند تغییر شرایط آب و هوا، بارش های سنگین، گرد و خاک، آلودگی و حتی دمای آب، بر روی زمان و تعداد دفعات مورد نیاز بک واش تأثیرگذار هستند.

هشدار: عدم عملکرد مناسب سیستم فیلتراسیون استخر، از مهمترین دلایل کدر شدن آب استخر است. کدر شدن آب استخر موجب می شود تا داخل آب به وضوح دیده نشده و در هنگام شیرجه و یا شنا، صدمات جدی به شناگر وارد کند. به همین دلیل، به هیچ عنوان در استخر با آب کدر شنا نکنید.

 

عملکردهای مختلف شیر کنترلی فیلتر شنی استخر

 

شیر فیلتر شنی استخر

 

- حالت فیلتر (Filter): در این حالت، جریان از سمت پمپ به داخل فیلتر هدایت شده و از سمت یالای بستر سیلیس به پایین آن حرکت کرده و پس از تصفیه شدن، از طریق نازلها و رایزر (لوله عمودی داخل فیلتر)، به سمت بالا و با خارج شدن از پورت خروجی شیر، وارد استخر می شود. این حالت، وضعیت عادی کارکرد فیلتر در زمان تصفیه آب استخر است.

- بک واش (Backwash): در این حالت، آب از پمپ وارد فیلتر شده و با حرکت از داخل رایزر فیلتر به سمت پایین، از بخش تحتانی سیلیس به سمت بالای آن (بر خلاف حالت فیلتراسیون معمول) حرکت می کند تا سیلیس ها کاملاً شستشو داده شده و آلودگی ها و مواد چسبیده به آنها جدا شده و تمیز شوند. آب خروجی، سپس وارد شیر شده و از پورت تخلیه (Waste) از فیلتر خارج شده و وارد فاضلاب می شود. از وضعیت "بک واش"، برای شستشوی فیلتر با معکوس کردن جریان آب در آن استفاده می شود.  

- شستشو (Rinse): در حالت شستشو، جریان آب از سمت پمپ به سمت فیلتر وارد شده و از بالای بستر سیلیس به سمت پایین حرکت کرده و نهایتاً از طریق لوله عمودی داخل فیلتر به سمت بالا هدایت و وارد شیر می شود (همان مسیر جریان آب در حالت فیلتراسیون عادی). نهایتاً این آب از داخل شیر و از طریق پورت تخلیه به سمت فاضلاب هدایت می شود. از وضعیت "شستشو"، برای راه اندازی فیلتر تمیز و همینطور آماده سازی بستر سیلیس بعد از بک واش استفاده می شود.

- تخلیه (Waste): در حالت تخلیه، آب از طریق پمپ وارد شیر شده و بدون وارد شدن به داخل فیلتر، مستقیماً به فاضلاب تخلیه می شود. استفاده از این حالت، برای مواقعی است که لازمست تا سطح آب استخر کاهش یابد و یا نیاز به تخلیه استخر وجود داشته باشد.

- بسته (Closed): در این حالت، هیچ جریانی در داخل شیر وجود نخواهد داشت. زمانی که پمپ روشن است، به هیچوجه شیر فیلتر را در این حالت قرار ندهید.

- بازگردش (Recirculate): در این وضعیت، آب از سمت پمپ وارد شیر شده و بدون وارد شدن به فیلتر، از طریق پورت خروجی، مجدداً وارد استخر می شود. استفاده از این حالت، برای زمانهایی است که تنها به گردش آب در استخر بدون وارد شدن به فیلتر نیاز باشد.

- جلوگیری از یخ زدگی (Winterizing): در ادامه و در بخش مربوطه توضیح داده خواهد شد.

هشدار: برای جلوگیری از صدمه دیدگی فیلتر و همینطور صدمه احتمالی به افراد کنار آن، حتماً قبل از هر تغییر وضعیت شیر فیلتر، پمپ را خاموش کنید.

  

دستورالعمل بک واش فیلتر شنی استخر

 

1- پمپ را خاموش کنید.

2- مطمئن شوید که مسیر مکش آب به فیلتر و همینطور، مسیر بک واش آماده و بدو ن مشکل باشند به نحوی که آب بتواند به سادگی از استخر وارد فیلتر شده و در مسیر بک واش حرکت و از آن خارج شود. سپس، شیر فیلتر شنی استخر را در حالت "بک واش" (Backwash) قرار دهید.

3- از فیلتر فاصله گرفته و سپس پمپ را روشن کنید.

4- فیلتر را به مدت حدودی سه دقیقه و یا تا وقتی که آب بک واش کاملاً تمیز و شفاف شود، در حالت بک واش شستشو دهید.

5- پمپ را خاموش کرده و شیر فیلتر را در وضعیت "شستشو" (Rinse) قرار دهید.

6- از فیلتر فاصله گرفته و سپس پمپ را روش کنید.

7- فیلتر را به مدت زمان حدودی 30 ثانیه شستشو دهید.

8- پمپ را خاموش کرده و سپس شیر فیلتر را در وضعیت "فیلتر" (Filter) قرار دهید.

9- مطمئن شوید که مسیر برگشت آب به استخر کاملاً باز بوده و آب براحتی می تواند وارد استخر شود.

10- شیر تخلیه هوای فیلتر را باز کنید. از فیلتر فاصله گرفته و پمپ را روشن کنید.

11- زمانی که جریان آب یکنواخت از شیر تخلیه هوای فیلتر خارج شد، این شیر را ببندید.

12- هم اکنون، فیلتر در شرایط عملکرد فیلتراسیون عادی خود در مدار تصفیه استخر قرار دارد. گردش و برگشت آب به استخر را بررسی کرده و فشار فیلتر را در این حالت یادداشت کنید.

13- فشار یادداشت شده در مرحله 12، نمی بایست از فشار یادداشت شده در زمان راه اندازی اولیه فلیتر، بیشتر باشد. اگر فشار فیلتر بعد از بک واش، بین 4 تا 6 psi بیشتر از فشار فیلتر در زمان راه اندازی اولیه آن باشد، لازمست تا بستر سیلیس فیلتر، با مواد شیمیایی مناسب، تمیز شود.

 

تمیز کردن سیلیس فیلتر شنی استخر با مواد شیمیایی

 

1- توصیه شده است که برای تمیز کردن سیلیس فیلتر شنی استخر، از مواد شیمیایی مخصوص این کار استفاده شود. این مواد شیمیایی، باعث تمیز شدن سیلیس از چربی ها، ذرات و خاک چسبیده به آنها میشود.

2- بر اساس دستورالعمل سازنده ماده شیمیایی تمیز کننده، محلول با غلظت مناسب این ماده را تهیه و آماده استفاده نمائید.

3- فیلتر را مطابق دستورالعمل بیان شده در بخش قبل، بک واش کنید.

4- اگر فیلتر پایین تر از سطح استخر قرار دارد، پمپ را خاموش کرده و شیرهای مربوطه موجود در مدار تصفیه استخر را طوری ببندید که مطمئن شوید آب استخر تخلیه نمی شود.

5- پمپ را خاموش کرده و شیر تخلیه واقع در پایین فیلتر را باز کنید تا آب فیلتر کاملاً از آن خارج شود. شیر فیلتر را در حالت بک واش قرار دهید.

6- پس از تخلیه فیلتر، شیر تخلیه فیلتر را بسته و سرپوش روی صافی پمپ را بردارید.

7- مطمئن شوید که مسیر بک واش فیلتر آماده و بدون مشکل است.

8- پمپ را روشن کرده و محلول شیمیایی آماده شده را به آهستگی به داخل بخشی که صافی پمپ در آن قرار دارد، بریزید.

9- به ریختن محلول ماده شیمیایی به همین ترتیب ادامه دهید تا زمانی که بستر سیلیس کاملاً از این محلول اشباع شود.

10- پمپ را خاموش کرده و بگذارید شیر فیلتر در همان حالت بک واش باقی بماند. اجازه دهید این وضعیت حدود 12 ساعت باقی بماند. (شب تا صبح، زمان مناسبی برای انجام این کار است.)

11- سرپوش پمپ را سر جای خود قرار داده و دستورالعمل بک واش را مطابق آنچه در بخش قبل بیان شد، بصورت کامل انجام دهید.

12- همواره مراقب باشید تا ماده  شیمیایی تمیز کننده سیلیس فیلتر شنی، وارد آب استخر نشود.

 

جلوگیری از یخ زدگی فیلتر شنی استخر

 

هشدار: یخ زدن آب در تجهیزات و لوله کشی های مدار تصفیه استخر، می تواند باعث وارد شدن خسارات قابل توجهی به آنها گردد. لذا در مناطقی که دمای هوای آنها می تواند باعث یخ زدگی آب شود، حتماً می بایست تمهیدات لازم برای جلوگیری از این اتفاق در تجهیزات استخر، در نظر گرفته شود.

1- فیلتر را بک واش کرده و پمپ را خاموش کنید. سپس، شیر فیلتر را در وضعیت "جلوگیری از یخ زدگی" (Winterizing) قرار دهید.

2- سرپوش شیر تخلیه قرار گرفته در پایین فیلتر را بردارید.

توجه: تنها سرپوش شیر تخلیه را بردارید. در صورتیکه علاوه بر سرپوش، اتصالات داخلی شیر تخلیه را نیز بردارید، علاوه بر آب، سیلیس هم از داخل فیلتر خارج می شود. سرپوش شیر تخلیه را جایی نگه دارید و در طول تمام مدت زمانی که سیستم در حال عدم فعالیت است، آنرا روی شیر تخلیه قرار ندهید.

هشدار: وضعیت شیر کنترلی فیلتر در تمام مدت زمانی که از سیستم استفاده نمی شود، می بایست در وضعیت Winterizing باقی بماند. زیرا در این حالت، هیچ فشاری به شیر و مواد آب بندی آن وارد نمی شود.

3- تمام لوله کشی های مربوطه به مدار تصفیه استخر را تخلیه کنید.

4- توصیه شده که روی فیلتر و پمپ، روکشی پلاستیکی برای جلوگیری از نفوذ سرمای هوا به آنها کشیده شود. اما توجه داشته باشید که هرگز روی الکتروموتور پمپ را پلاستیک نپیچید.

5- در صورتیکه نحوه نصب پمپ به صورتی باشد که امکان تخلیه آب آن وجود نداشته باشد، می توان از محلول 40 درصد پروپیلن گلیکول و 60 درصد آب استفاده نمود. این محلول می تواند باعث حفاظت از یخ زدگی آب داخل پمپ تا دمای -45.5 درجه سانتیگراد شود.

نکته: از محلول های ضدیخ دیگر به غیر از پروپیلن گلیکول استفاده نکنید. زیرا این مواد بسیار سمی بوده و باعث وارد شدن صدمه به پمپ نیز خواهند شد.

 

دلایل و رفع مشکلات عملکرد فیلتر شنی استخر

راه حل

دلیل

مشکل
حفظ تعادل شیمیایی مناسب آب استخر  1- عدم تعادل شیمیایی مناسب آب استخر به نحوی که جلوی رشد جلبک در آن گرفته نمی شود.  آب استخر به اندازه کافی تمیز نیست.    
بک واش فیلر تنها پس از افزایش فشار فیلتر به میزان 10 psi بیش از فشار اولیه در زمان راه اندازی یا پس از بک واش قبلی می بایست صورت بگیرد.  2- بک واش خیلی به دفعات زیاد صورت می گیرد. 
چک کردن ارتفاع بستر سیلیس و همینطور اندازه دانه بندی آنها  3- مقدار و یا سایز نامناسب سیلیس موجود در فیلتر شنی استخر 
روشن بودن پمپ و کارکردن مدار تصفیه استخر به مدت طولانی تر  4- حجم گردش پایین آب استخر 
بک واش فیلتر را تا زمانی که آب بک واش کاملاً شفاف و تمیز شود، ادامه دهید.  1- عدم بک واش کافی   فشار بالای فیلتر  
شستشوی فیلتر با مواد شیمیایی مناسب  2- گرفتگی بستر سیلیس بوسیله املاح موجود در آب استخر 
بازکردن کامل شیرها و رفع موانع مسیر  3- شیرهای نیمه بسته و یا وجود موانع در مسیر جریان 
بک واش فیلتر را تا زمانی که آب بک ‏واش کاملاً شفاف و تمیز شود، ادامه دهید.‏  1- بک واش نامناسب  دوره های زمانی کوتاه بک واش فیلتر    
حفظ تعادل شیمیایی مناسب آب استخر  2- عدم تعادل شیمیایی مناسب آب استخر به نحوی که جلوی رشد جلبک در آن گرفته نمی شود. 
با دست، حدود 1 اینچ از بالای بستر سیلیس را برداشته و سپس سلیس ها با مواد شیمیایی مناسب شستشو داده شود.  3- گرفتگی در بستر سیلیس داخل فیلتر 
کم کردن دبی جریان متناسب با ظرفیت اسمی فیلتر شنی استخر  4- دبی جریان خیلی بالا 

باز کردن سبد صافی پمپ و شستشوی آن

1- گرفتگی صافی پمپ

کاهش حجم جریان ورودی به استخر، فشار پایین فیلتر

باز کردن قطعات پمپ و تمیز کردن آنها

2- گرفتگی پمپ

تمیز کردن اسکیمر استخر، تمیز کردن خط مکش پمپ و بازکردن شیرهای موجود روی این خط

3- گرفتگی در مسیر لوله مکش پمپ

تعویض نازل معیوب و یا شکسته شده

1- شکستگی در نازلهای داخل فیلتر استخر

وارد شدن سیلیس به استخر

کاهش دبی آب بک واش فیلتر

2- بالا بودن دبی جریان هنگام بک واش فیلتر

 
 
 
انواع فیلتر شنی استخر

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع : www.pentairpool.com

نظرات

soheil | 1399/4/16

سلام وقت بخیر من استخر روباز دارم و 43هزار لیتر اب دارد یک هفته هست که اب استخر سبز هست کات کبود زدم و سه بار جارو زدم سه بارم بک واش کردم باز نشده چکار باید بکنم فیلتر و پمپ هم امریکایی هست ممنون میشم راهنمایی کنید
پاسخ دادن

شرکت آب فناور | 1399/6/3

مقدار کلر، pH و قلیائیت رو بررسی کنید و در صورت نیاز شوک کلر انجام بدید.
پاسخ دادن

CAPTCHA reload_32
دسته بندی مقالات
whatsapp