چگونه یک کلرزن مناسب برای استخر خود انتخاب کنیم؟

 

کلر، یک ماده ضروری برای ضدعفونی آب استخر است. اما، این ماده چگونه و به چه طریقی می بایست وارد آب استخر شود؟ علیرغم اینکه ممکن است بسیاری از مردم، عادت به وارد کردن کلر در استخر بصورت دستی داشته باشند، اما عده زیادی از افراد صاحب استخر نیز ترجیح می دهند تا این کار توسط تجهیزاتی که بصورت خودکار عمل می کنند، انجام شود تا از مضرات تماس و حمل کلر در امان بمانند. در این مقاله، به تشریح این تجهیزات که ورود کلر به آب استخر را خودکار و تسهیل می کنند، پرداخته می شود.

کلرزن شناور استخر

 

 کلرزن شناور استخر

 

کلرزن شناور، ساده ترین نوع این دستگاه ها به شمار می رود. کلرزن های شناور، محفظه های پلاستیکی هستند که می توانند حدود سه پوند قرص کلر 1 اینچ یا سه اینچ را در آنها قرار داد. پس از قرار دادن قرص ها، درپوش کلرزن شناور روی آن گذاشته شده و به سطح آب استخر پرتاب می شود. کلرزن شناور، همزمان با حرکت در سطح آب، باعث وارد شدن کلر به آب استخر می شود.

کلرزن شناور استخر، وسیله ای ارزان قیمت و قابل تعویض است. اما مشکل عمده آن، به عدم کنترل روی میزان کلر وارد شده به استخر برمی گردد. اگر شما به دنبال وسیله ای سریع، آسان و بدون فناوری خاصی هستید، انتخاب کلرزن شناور، بهنرین گزینه موجود برای انجام کار شماست.

 

انواع کلرزن شناور

 

 

کلرزن خطی استخر

 

کلرزن قرصی استخر

 

روش بعدی، استفاده از کلرزن های قرصی است. در این دستگاه ها، قرص های 1 اینچی و یا 3 اینچی کلر، در مخازنی گذاشته شده و در مسیر لوله کشی برگشت آب تصفیه شده به استخر، بعد از فیلتر و یا بعد از هیتر (در صورت وجود)، قرار می گیرند. در هر صورت، این دستگاه ها می بایست به عنوان آخرین تجهیز موجود در مدار تصفیه استخر، پیش از وارد شدن آب به استخر در نظر گرفته شوند. دستگاه های کلرزن قرصی، به دو دسته کلرزن خطی (In-Line) و آفلاین  (Off-Line) تقسیم می شوند.

 

دستگاه های کلرزن خطی

 

کلرزن خطی استخر 

کلرزن های خطی، مستقیماً در مسیر برگشت آب به استخر قرار می گیرند. زمانی که آب از کلرزن خطی عبور می کند، مقداری از کلر را در خود حل کرده و وارد آب استخر می کند. کلرزن های خطی استخر، معمولاً یا در زمان ساخت یک استخر جدید و یا بازسازی کامل موتورخانه یک استخر، مورد استفاده قرار می گیرند. زیرا قراردادن آن در مدار تصفیه استخر موجود، مستلزم بریدن لوله ها است که معمولاً کار دشوار و هزینه بری است. در انتخاب دستگاه های کلرزن خطی، به سایز ورودی و خروجی آن توجه کنید تا مطابق سایز لوله کشی موجود مدار تصفیه آب استخر باشد.

 

انواع کلرزن خطی

 

 

 

دستگاه های کلرزن Off-Line

 

کلرزن آفلاین استخر

 

این دستگاه ها، برای نصب در استخرهایی که موتورخانه تصفیه آنها ساخته شده است، مناسبتر می باشند. در نصب کلرزن Off-Line، دیگر نیازی به برش لوله اصلی نیست. بلکه تنها کافی است که دو سوراخ کوچک روی لوله های موجود در مسیر برگشت آب، برای گرفتن انشعاب ایجاد کنیم. سپس، کلرزن Off-Line از طریق تیوب های پلاستیکی به این دو انشعاب، متصل می شود. در این روش، بخشی از آب مسیر برگشت به استخر، داخل کلرزن Off-Line شده  با حل کردن کلر، به استخر برمی گردد.  

در هر دو مدل دستگاه کلرزن خطی و Off-Line، یک پیچ تنظیم بر روی دستگاه قرار گرفته که به وسیله آن می توان میزان کلر تزریق شده به استخر را کنترل کرد. این دستگاه ها برای کسانی که می خواهند بصورت مکانیکی روی میزان ورود کلر به استخر کنترل داشته و این کار به روش اتوماتیک انجام شود، بهترین گزینه انتخاب است.

 

کلرزن نمکی استخر

 

کلرزن نمکی استخر

 

دستگاه های کلرزن نمکی، از امکانات اتوماسیون بالاتری نسبت به دو نوع دستگاه قبل برخوردارند. این دستگاه ها در واقع، کلر تولید می کنند. دستگاه کلرزن خطی، شامل یک منبع تغذیه برق و یک سل نمک بوده که با نمک وارد شده در آب استخر کار می کند. سل های نمک این دستگاه ها، دارای جداره ای فلزی هستند که در زمان عبور آب استخر از داخل آنها،  یک جریان برق با ولتاژ پایین به آن وصل می شود. این جریان برق، باعث انجام عمل الکترولیز روی محلول آب و نمک شده و آنرا تبدیل به "هیدروژن" و "اسید هیپوکلریک" می کند. اسید هیپوکلریک تولید شده، نقش ضدعفونی کنندگی آب را بر عهده می گیرد.

از آنجائیکه نمک در آب استخر تبخیر نمی شود، عموماً تنظیم میزان نمک آب استخر، زحمت زیادی نمی برد. تنها در مواردی که به دلیلی، آب استخر بواسطه بارش باران، تخلیه آب، بار ناشی از شناگران و ریزش آب زیاد به بیرون استخر، رقیق شده باشد، نیاز به وارد کردن نمک به استخر احساس خواهد شد. صفحه نمایشگر این دستگاه ها، تمامی مشکلات و هشدارهای لازم در خصوص میزان نمک و کلر در آب را نشان داده و حتی انجام "شوک کلرزنی" استخر هم با آن امکانپذیر است.    

استفاده از کلرزن نمکی، دارای مزایایی است. اولاً، دستگاه کلرزن نمکی باعث تولید نوع مناسبتری از کلر می شود که بوی وایتکس و سایر اثرات منفی کار قرصی و یا مایعی که مستقیماً در استخر وارد می شود را ندارد. ثانیاً، زحمت نگهداری و حمل کلر هم به کلی حذف می شود. ثالثاً، کلر تولید شده با این روش، ملایمتر و بسیار سالمتر از حالت های قبل است. لذا، در صورت تمایل به برخورداری از این مزایا و داشتن بودجه مناسب، خرید کلرزن نمکی، انتخاب بسیار خوبی برای ضدعفونی استخر شما خواهد بود.

 

انواع کلرزن نمکی استخر

 

 

تزریق اتوماتیک کلر به استخر

 

کلرزن اتوماتیک استخر

 

محصولی جدید از شرکت هایوارد به نام Sense and Dispenser، دستگاهی است که دو ماژول این شرکت با نام های Prologic و AquaRite XL را با هم ترکیب کرده است. این ماژولها با تزریق اتوماتیک اسید، باعث تنظیم PH آب استخر شده و در عین حال با افزودن کلر نیز باعث ضدعفونی آن می شود. تزریق اسید، از داخل یک مخزن اسید و یا مخزن گاز CO2 صورت می گیرد. برای کلرزنی هم، از یک دستگاه کلرزن نمکی در این مجموعه استفاده شده است. این دستگاه، دارای پیشرفته ترین نوع فناوری برای انجام فعالیت های یاد شده است این دستگاه، قبلاً برای استخرهای بزرگ و عمومی استفاده می شده. اما اخیراً سایز کوچک آن برای استخرهای مسکونی نیز ساخته شده و قابل استفاده می باشد. این روش، پیشرفته ترین و در عین حال، گرانترین نوع روش ضدعفونی آب استخر محسوب می شود.

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع : www.inyopools.com

نظرات

CAPTCHA reload_32
دسته بندی مقالات
whatsapp