چگونه یک دستگاه ازن ژنراتور مناسب برای استخر خود انتخاب کنیم؟

 

دستگاه ازن ژنراتور، یکی از تجهیزاتی است که برای ضدعفونی استخر مورد استفاده قرار می گیرد. اما، انتخاب سایز مناسب دستگاه ازن ژنراتور استخر، نیاز به دقت بالا و دانستن برخی نکات ظریف دارد که در این مقاله به آن پرداخته خواهد شد. این مقاله، از زبان یک متخصص فروشنده با سابقه که در یک شرکت معتبر تولید کننده دستگاه ازن ژنراتور استخر می کرده، نقل قول شده است.

با اینکه بیش از یک دهه در زمینه ساخت و فروش دستگاه ازن ژنراتور برای مصارف مختلف تصفیه آب در سطح بین المللی تجربه داشتم، بعد از مدتی توجهم به این نکته جلب شد که ما در فروش این محصولات در بازار داخلی، به اندازه کافی موفق نیستیم. این موضوع برای من عجیب بود. تصمیم گرفتم تا با چند فروشنده و مشتری داخلی تماس گرفته و دلیل این موضوع را جویا شوم.

با بسیاری از فروشندگان و مشتریان این حوزه تماس گرفتم و از آنها پرسیدم که آیا با دستگاه ازن ژنراتور آشنا هستند یا خیر. تمامی آنها به این سوال جواب مثبت دادند. سپس، سوال کردم که آیا الان از این دستگاه ها استفاده می کنند؟ در کمال تعجب، تمامی آنها گفتند که خیر! پرسیدم چرا؟ گفتند که این دستگاه ها به درد نمیخورند!

برای من خیلی عجیب بود که چرا استفاده از این دستگاه ها که در تمام دنیا به عنوان یک روش مؤثر، قابل اطمینان، نسبتاً ارزان و سازگار با محیط زیست محسوب شده و مورد استفاده قرار می گیرند، در بازار داخلی مورد استقبال واقع نشده است. تصمیم گرفتم که با یک فروشنده ناراضی دستگاه ازن ژنراتور صحبت کنم و دلیل این مورد را با جزئیات بیشتر از وی جویا شوم.

این فروشنده به من گفت که چند سال پیش، وی یک دستگاه ازن ژنراتور به یکی از مشتریان خود که یک استخر مسکونی با حجم 100 مترمکعب داشت، فروخته بود. این دستگاه، ساخت یک شرکت معتبر آمریکای شمالی بوده و به زعم فروشنده، از توان کافی برای تولید ازن کافی برای این استخر برخوردار بوده است.

بر خلاف تصور فروشنده، این دستگاه به خوبی جواب نداد. بعد از مدتی استفاده، آب استخر کدر شد و بوی نامطبوعی به خود گرفت. نهایتاً وی مجبور شد که یک سیستم مکمل تزریق کلر برای این استخر در نظر بگیرد که تا حدود 8 ماه، این روش جواب داد و مشکل قبلی حل شد. بعد از هشت ماه، مجدداً مشتری با فروشنده تماس گرفته و می گوید که سیستم ضدعفونی استخر مجدداً به مشکل برخورده است. فروشنده، موضوع را بررسی کرده و متوجه می شود که دستگاه ازن ژنراتور، کار نمی کند. فروشنده دستگاه را بررسی کرده و درمی یابد که یکی از الکترودهای دستگاه شکسته و از کارخانه سازنده درخواست قطعه جدید برای تعمیر آن می کند.

خلاصه، فروش این یک دستگاه ازن ژنراتور توسط این فروشنده، آنقدر دردسر و زحمت برای وی ایجاد کرد که در پروژه های بعدی، دیگر سراغ استفاده از دستگاه ازن ژنراتور برای استخر نرفت. این فروشنده به من گفت که برخی از همکاران وی نیز، به مشکلاتی کم و بیش مشابه برخورده اند.

حالا اجازه دهید برای بررسی مشکل به وجود آمده، این مورد را با جزئیات و محاسبات بیشتر بررسی کنیم:

- حجم استخر، برابر 1 متر مکعب یا یک میلیون گرم آب است.

- بنابراین، یک گرم ازن محلول در یک متر مکعب آب، دارای غلظت یک PPM خواهد بود.

- پس، 100 گرم ازن محلول در 100 مترمکعب آب هم، غلظتی معادل یک PPM خواهد داشت.

- برای یک استخری که از هیچ ماده شیمیایی در آن استفاده نشده باشد، توصیه می شود که میزان ازن باقیمانده بین 0.03 تا 0.05 PPM را در خود داشته باشد. فرض کنید ما 0.04 PPM را برای کار خود در نظر بگیریم.

- با این فرض، میزان ازن مورد نیاز، برابر 4 گرم خواهد بود. (4 گرم = 0.04 * 100 گرم)

- در استخری که دمای آب آن حدود 25 درجه سانتیگراد باشد، هر 15 دقیقه، نصف حجم ازن از بین می رود. بنابراین، برای نگه داشتن حجم ازن در میزان تعیین شده، می بایست هر ساعت 4 بار ازن زنی انجام شود. بنابراین، در این مورد، می بایست 16 گرم بر ساعت، ازن در آب حل شود تا به مقدار مطلوب مدنظر برسیم.

حالا ببینیم که مشخصات فوق، چقدر با دستگاهی که توسط فروشنده به مشتری پیشنهاد شده بود، تطابق داشته است. فروشنده به من گفت که روی دستگاهی که به مشتری فروخته بود، میزان 16 گرم بر ساعت درج شده بود. 

نکته مهمی که اینجا وجود دارد، این است که میزان ازن تولید شده توسط دستگاه ازن ژنراتور، با میزان ازنی که در آب حل میشود، تفاوت دارد. میزان ازن محلول در آب از میزان ازن تولید شده توسط دستگاه کمتر است. من وب سایت شرکت سازنده دستگاه را به دقت مطالعه کردم و متوجه شدم که ازن تولید شده توسط این دستگاه، دارای غلظت وزنی 1 درصد است. طبق تجربه و نتایج آزمایشگاهی، ازن با غلطت وزنی 1 درصد، حداکثر 6 تا 10 درصد می تواند در آب حل شود. برای اینکه 60 تا 70 درصد ازن در آب حل شود، می بایست دستگاهی انتخاب کنیم که ازن تولیدی آن، دارای غلظت وزنی 6 درصد و یا بالاتر باشد.

با این حساب، دستگاه ازن ژنراتوری که به مشتری فروخته شده بود، تنها قابلیت حل کردن 1.6 گرم ازن در آب را داشته (1.6 گرم = 10% * 16 گرم) و عملاً تنها 0.1 میزان مورد نیاز ازن را برای آب تأمین می کند. این میزان ازن، به قدری کم است که تحقیقات نشان داده که آب مقطر، نسبت به این مقدار ازن، خاصیت ضدعفونی کنندگی بیشتری دارد! پس جای تعجب نیست که چرا دستگاه فروخته شده به مشتری، به دردش نخورده است.

حالا اگر این فروشنده، بجای دستگاه فوق، یک دستگاه ازن ژنراتور 25 گرم بر ساعت که دارای ازن با غلطت وزنی 6 درصد باشد را به مشتری خود پیشنهاد می داد، احتمالاً استخر مشتری دارای آب بسیار شفاف و بهداشتی می شد و خود مشتری هم کاملاً راضی و خوشحال بود. چون این دستگاه حدد 17.5 گرم ازن محلول در آب تولید می کند که مطابق نیاز این استخر نیز می باشد. (17.5 گرم = 70% * 25 گرم). این دستگاه هم کیفیت لازم برای ضدعفونی کامل آب را داشت و هم تا چندین سال، بدون مشکل به کار خود ادامه می داد.

 

انواع دستگاه ازن ژنراتور

 

نوشته شده توسط : محمدرضا برابی
منبع : www.absoluteozone.com

نظرات

پژمان | 1400/9/3

سلام ۱۲۰ متر مکعب اب استخر چظرفیت چه دستگاهی توصیه میکنید
پاسخ دادن

شرکت آب فناور | 1401/8/15

بستگی به نوع استفاده از استخر و سرپوشیده یا روباز بودن متفاوت است. با بخش مهندسی فروش شرکت تماس بگیرید لطفاً
پاسخ دادن

حامد عمرانی | 1400/6/15

با سلام ممنون از اطلاعات خوبتون لطفا اگر میشه بنده رو راهنمایی بفرمایید . من یک استخر به میزان 75 متر مکعب دارم که با آب چاه نیمه عمیق پر میشه آب چاه دارای محلول منگنز به مقدار5.86 میلی گرم بر لیتر و آهن به مقدار 0.78 میلی گرو بر لیتر می باشد که داخل استر آب بعد از چند ساعت تغییر رنگ میدهد و نزدیک به مشکی می شود خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید چه سیستمی مناسب این وضعیت هست . ممنون
پاسخ دادن

شرکت آب فناور | 1401/9/21

استفاده از گاز ازن برای این کار مناسبه. اما برای تعیین ظرفیت و محل قرار گیری، نیاز به اطلاعات بیشتری هستش. یرای این کار لطفاً با بهش مهندسی فروش شرکت تماس بگیرید.
پاسخ دادن

text n | 1400/5/20

با سلام دستگاه ازون تولید میکنه ولی چرا همه جا از واژه ازن به جای ازون به کار رفته؟ فرقی دارن؟
پاسخ دادن

شرکت آب فناور | 1400/5/23

فرقی نداره. واژه اصلی انگلیسی اش ozone هستش.
پاسخ دادن

امير جعفرقلي | 1399/6/11

ممنون از راهنمايي شما يك سوال دارم يا استخر خانگي به عرض ٣/٥وطول ٧متر وحدودا عمق ١/٥٠ يك دستگاه ازن با چه مشخصاتي پيشنها مي كنيد ممنون از راهنمايي شما بزرگوار
پاسخ دادن

شرکت آب فناور | 1399/6/12

یک دستگاه 20 گرم بر ساعت به همراه کمپرسور و انژکتور
پاسخ دادن

مصطفی عبدی | 1400/10/14

سلام جسارتا برای یک استخر 90 متر مکعبی اب و ورودی اب جاری چهار لیتر بر ثانیه ازن زن چند گرمی جواب میده و روش تزریق صحیح ب اب چی هست
پاسخ دادن

شرکت آب فناور | 1401/6/27

بستگی به سرپوشیده یا روباز بودن استخر و سیستم لوله کشی و تصفیه داره. برای تعیین سایز مناسب دستگاه، با شرکت تماس بگیرید.
پاسخ دادن

مهرداد | 1395/10/19

با سلام پس منطقی نیست که برای یک استخر مسکونی هم کلر زن و هم دستگاه تولید ازن استفاده کرد
پاسخ دادن

آب فناور | 1395/10/19

به هر صورت، با توجه به ناپایدار بودن ازن، همواره توصیه به استفاده از کلر در کنار آن وجود دارد. اما طبعاً هر چه میزان تزریق ازن بیشتر باشد، نیاز به کلر کمتر خواهد بود.
پاسخ دادن

محسن پیوه ژنی | 1395/10/18

با سلام. خیلی عالی بود.
پاسخ دادن

مسعود سلیمان پور | 1395/9/22

با سلام وخسته نباشید خدمت همکار ارجمند جناب آقای برابی .بسیار عالی بود ممنون
پاسخ دادن

CAPTCHA reload_32
دسته بندی مقالات
whatsapp